Knižní vazba

Program

červen 2017 »
PÚSČPSN
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
« červenec 2017 »
PÚSČPSN
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31
« srpen 2017 »
PÚSČPSN
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031
« září 2017 »
PÚSČPSN
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930
« říjen 2017 »
PÚSČPSN
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
« listopad 2017 »
PÚSČPSN
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930
« prosinec 2017 »
PÚSČPSN
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
« leden 2018 »
PÚSČPSN
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
« únor 2018 »
PÚSČPSN
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728
« březen 2018 »
PÚSČPSN
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031
« duben 2018 »
PÚSČPSN
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30
« květen 2018
PÚSČPSN
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Granty

Sponzoři

Obory knižní vazby

aktualizace: 3. prosinec 2009

1. rukodělná knižní vazba
2. umělecká knižní vazba
3. restaurátorství a konzervátorství
4. autorská kniha
5. ozdobná kartonáž
6. zušlechtěné knihařské papíry
7. výtvarné paspartování
8. knižní objekt

Seznam prací, na základě kterých se uděluje titul Mistr knihařského řemesla v jednotlivých oborech (Všeobecně je hodnocena technická a estetická úroveň všech předložených prací, dále také výtvarná úroveň a originalita, v některých případech třeba i literární úroveň. U rukodělné vazby se hodnotí navíc znalost technologií a knihařské historie.):

Rukodělná knižní vazba:
a) Celoplátěná zavěšená vazba, barevná horní ořízka, lepený kapitálek. Ve zlatičce vytištěný nápis (zlatou nebo barevnou folií) přímo na hřbetě, a to i v případě, že bude použit štítek. (Tedy tisk až po nalepení štítku). Výzdoba desek z linek nebo ryté/ leptané matrice, také tiskem folií ve zlatičce.
b) Polokožená/polopergamenová vazba na libovolný způsob. Barvená leštěná horní ořízka, libovolné kapitálky. Kombinace kůže, hřbet (rohy, hrana nebo skryté rohy) a vlastního dekorativního papíru, s nápisem na hřbetě. Potažené pouzdro.
c) Celokožená nasazovaná vazba na libovolný způsob (např. historický, francouzský, německý, anglický, či jiný, nebo v různé kombinaci s dutinkou či bez ní) s ručně ušitými kapitálky a se zlatou ořízkou, alespoň u hlavy. Výzdoba desek, může být podle vlastního návrhu, nebo podle návrhu přizvaného výtvarníka, ale musí na ní být užito jednoduché ruční zlacení a slepotisk. Další zdobicí techniky se nevylučují. Sestavovaná potažená krabice.
d) Vazba obchodní knihy s pevným „pérovým“ hřbetem tak, aby se listy dokonale otevíraly. Barvená nebo mramorová ořízka. Potah může být celoplátěný, polokožený a nebo i celokožený.

Umělecká knižní vazba:
a) Celopapírová zavěšená vazba (vlastní návrh), barevná ořízka, libovolný kapitálek. Kožené/pergamenové hrany, nebo hlavice a skryté rohy. Potah musí být z vlastního dekorativního nebo ručně čerpaného papíru, libovolně provedený nápis. Lehké pouzdro.
b) Polokožená/polopergamenová vazba (vlastní návrh). Způsob a technika vazby i použití potahového materiálu desek je libovolné. Leštěná ořízka barvená nebo mramorovaná. Pokud bude užit kapitálek, musí být ručně šitý. Také umístění titulu je libovolné. Sestavované potažené pouzdro nebo krabice.
c) Pergamenová vazba na libovolný způsob (návrh vlastní nebo ve spolupráci s výtvarníkem). Ořízka leštěná nebo zlatá. Ručně šitý kapitálek, pokud nebyl použit u předešlé polokožené vazby, jinak libovolný. Libovolná ruční výzdoba s použitím alespoň dvou zdobících technik, nápis na hřbetě. Potažené pouzdro s košilkou.
d) Celokožená vazba (návrh vlastní nebo ve spolupráci s výtvarníkem). Libovolná technika vazby, Zlatá, mramorovaná nebo malovaná ořízka, pokud nebyla užita u některé s předešlých vazeb. Libovolný výtvarně zpracovaný ručně zhotovený kapitálek. Libovolná ruční výzdoba s minimálně dvěma druhy zdobicích technik, ruční nápis na hřbetě. Sestavovaná potažená krabice.

Restaurátorství a konzervátorství:
Předmětem o udělení titulu Mistr knihařského řemesla se může stát zrestaurovaná kniha, listina, mapa, plány atd. doplněné například o faksimile. Dokumentace musí ovšem splňovat následující náležitosti:
1. Popis před konzervací/restaurováním
a) charakter materiálu (listina, kniha + faksimile atd.)
b) popis: počet stran, záznamový prostředek, přítomnost příloh, způsob šití, jiné spojení listů, desky, pečetění, kování atd.
2. Provedené zkoušky a měření
a) pH
b) rozpustnost záznamového prostředku, pokud to restaurátorský/konzervátorský zásah vyžaduje
c) mikrobiologické stěry, výsledky kultivace, pokud je podezření na mikrobiologické napadení
d) další, tj. chemické analýzy (vlákninové složení atd.)
3. Zpráva o konzervaci/restaurování
a) předmět restaurování (papír, desky, pečeť atd.)
b) popis poškození a použité technologie
4. Seznam použitých materiálů a chemikálií (obchodní název, chemické složení/specifikace, dodavatel)
Zrestaurovaná kniha, listina, faksimile, musí mít ochranné pouzdro či krabici.
Faksimile musí nést hlavní znaky doby, kterou reprezentuje, nebo musí být věrnou kopií originálu. Nelze udělit titul Mistr knihařského řemesla v oboru restaurátorství a konzervátorství pouze na základě vyrobené faksimile. Tu je nutno zkombinovat též s další prací, neboť se nejedná o restaurování, nýbrž o umělecký počin. Je nutné mít nafocený průběh výroby, aby se daly posoudit i části, které budou u dokončené vazby skryty.
Komise bude jednotlivé práce hodnotit dle náročnosti provedení a dle pravidel etického kodexu restaurování.

Autorská kniha:
V tomto případě se jedná o tzv. práci z jedné ruky. To znamená, že autor (autorská dvojice) tvoří celou knihu od začátku do konce sám. Příkladně si sám zhotoví nebo upraví papír, který může být vlastním nosným médiem. Např. si napíše vlastní text, který si sám vytiskne nebo opíše stávající text a dá mu tak novou výtvarnou podobu. Knihu také sám vlastnoručně sváže. Pouze doplňky na vazbách (spony, aplikované nalezené artefakty apod.) mohou být dílem někoho jiného.
Ukázka vlastní kaligrafie nebo tisku na vlastnoručně čerpaném a nebo barevně upraveném ručním papíru minimálně formátu A4, v deskách potažených vlastním dekorativním papírem.
Další tři práce- autorské knihy jsou v podstatě ponechány na vůli autora.
Jediným omezením je to, že u jedné z vazeb musí být užito viditelné šití a jedna musí být celokožená. Obojí je samozřejmě možné použít i na jediné vazbě.
Všechny knihy by měly mít ochranná pouzdra nebo krabice.

Ozdobná kartonáž:
Dalo by se také říci: Krabice, pouzdra, kazety, etue, ozdobné desky, portfolia a další knihařská galanterie z papíru, kůže, plátna a dalších materiálů.
a) Sestavované uzavřené pouzdro s krčkem a s kulatým hřbetem, potažené vlastním dekorativním papírem s koženými hranami a štítkem, na vlastní libovolnou celokoženou nebo polokoženou vazbu. Pouzdro se může vhledem ke stojící knize otevírat horizontálně nebo vertikálně.
b) Sestavovaná krabice hranatých tvarů (základna čtvercová, obdélníková, šestiúhelníková apod.) s krčkem, potažená plátnem, koženkou či kůží (nebo i v kombinaci plátna a kůže), se zlatou nebo barevnou folií, vyraženým logem nebo nápisem na odklápěcím víku.
c) Kazeta s kulatou, oválnou a nebo jinou základnou oblých tvarů, po případě kulaté pouzdro-tuba-kazeta na diplomy či vzácné listiny s krčkem anebo i podélně otevírací. Ať již zvolíte kteroukoli formu, potah bude celokožený s použitím třech typů zdobicích technik. ( Návrh vlastní nebo ve spolupráci s výtvarníkem ).
d) Celokožené ozdobné desky na diplomy, vzácné listiny, pozdravné adresy apod. K výzdobě bude použito ruční zlacení (linky, obloučky apod.) i strojní zlacení (znak či jiná dekorace).
Zušlechtěné knihařské papíry :
a) Ukázka 5 různých ručně čerpaných papírů libovolné velikosti v lepenkových deskách potažených ručním papírem.
b) Sada dekorativních papírů velikosti A4, v poloplátěných deskách, potažených vlastním papírem. Tato sada se skládá z 5 škrobových papírů, 5 olejových papírů na vodě, 5 papírů s vodovými barvami na karagenovém mechu a 5 papírů zhotovených libovolnou technikou.
c) Celopapírová zavěšená vazba, s použitím vlastního škrobového papíru s ručním nápisem přímo při jeho zhotovení. Lehké potažené pouzdro.
d) Polokožená nebo polopergamenová vazba, na libovolný způsob,s leštěnou ořízkou a ručně šitým kapitálkem, potažená libovolným vlastním papírem, s výjimkou škrobového.

Výtvarné paspartování:
a) Hluboká papírová pasparta (s jednobarevnou rytinou, grafikou či kresbou), se zlatým řezem, se sklem s koženým olemováním nebo kůží potaženým rámem, s úchytkou na pověšení.
b) Hluboká plátěná pasparta (s akvarelem, kolorovanou kresbou nebo barevnou grafikou), s kulatým oválným nebo jiným zvláštním výřezem, se sklem s olemováním (libovolným materiálem potaženou profilovanou dřevěnou nebo lepenkovou lištou, příkladně dvě nebo tři vrstvy potažené tenké lepenky) s ručně zlacenou linkou a s úchytem na pověšení.
c) Kožená pasparta na výměnou fotografii, s opěrkou k postavení na stůl. Zde je třeba užít minimálně jedné zdobicí techniky.
d) Kožený, plátěný, nebo jiným materiálem potažený dekorativní album na fotografie. (Vlastní návrh). Minimálně 10 zdvojených listů s oboustrannými výřezy s možností pohodlného zasouvání a výměny fotografií. Doporučuje se zlatá ořízka. Lepený ozdobný kapitálek. Ochranná krabice.
Album může být prezentováno bez fotografií, pouze s jejich ukázkou na předním listě. Kožený rámeček bude s příslušnou fotografií.

Knižní objekt:
Knižní objekt se stal v posledních 15 letech běžnou součástí výstav i soutěží prakticky v celém knihařském světě, proto jej konečně zařazujeme i u nás mezi uznávané knihařské disciplíny. Co se technické a výtvarné úrovně týče bude posuzován stejně jako ostatní disciplíny.
a) Každá knižní vazba, u které výrazně vyčnívají některé části hran desek z daného formátu knižního bloku, včetně vazeb kazetových.
b) Vazba, nebo kazetová vazba se sochařsky pojednaným reliéfem.
c) Každá plochá vazba, která má sochařsky nebo i malířsky pojednané pouzdro jako nedílnou součást celku.
d) Plochá vazba, jejíž stojan nebo podstavec má více rozměrnou formu.
e) Nebo také vazba, která je součástí vícedílné instalace.
f) Je možno sem přiřadit také faksimile nebo dokonalé makety vazeb středověkých.

Příklad možných zdobících technik pro různé druhy vazeb:

Pergamenová : průsvitka, nízký reliéf, kresba, malba, zlacení, prolamování.
Kožená: moření, slepotisk, řezání-tepání, reliéf, intarzie, aplikace-mozaika.
Pro všechny druhy: ruční zlacení, ražení, sítotisk, aplikace japonského papíru, aplikace různých předmětů a řada dalších.

264
TOPlist